Přehled systému přijímacích zkoušek
Přijímací zkoušky na střední školy v České republice jsou organizovány prostřednictvím jednotné přijímací zkoušky (JPZ), kterou provádí Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (CERMAT)
Testy z matematiky jsou povinnou součástí přijímacího řízení do všech maturitních oborů s výjimkou oborů s talentovou zkouškou
Struktura a charakteristika testů z matematiky
Základní parametry testů
Přijímací testy z matematiky mají jednotnou strukturu napříč všemi typy gymnázií:
-
Bodové ohodnocení: maximálně 50 bodů
-
Časový limit: 70 minut (dříve 85 minut)
-
Váha v přijímacím řízení: minimálně 60% celkového hodnocení
-
Formát úloh: kombinace otevřených a uzavřených úloh, včetně konstrukčních geometrických úloh
Typy úloh v testech
Matematické testy obsahují různé typy úloh:
-
Otevřené úlohy hodnocené včetně postupu řešení nebo pouze podle výsledku
-
Uzavřené úlohy s výběrem z možností (A/B/C/D/E)
-
Dichotomické úlohy ANO/NE
-
Konstrukční geometrické úlohy
Detailní porovnání 8letých a 6letých gymnázií

Porovnání počtu přihlášených a volných míst na víceletých gymnáziích v roce 2025
Klíčové rozdíly mezi typy víceletých gymnázií
Kritérium | 8letá gymnázia | 6letá gymnázia |
---|---|---|
Věk uchazečů | cca 11 let | cca 13 let |
Ročník ZŠ | 5. třída | 7. třída |
Počet úloh | 14 úloh | 16 úloh |
Konstrukční úlohy | 1 geometrická úloha (6 bodů) | 2 geometrické úlohy (6 bodů) |
Rozsah učiva | 1.-5. třída ZŠ | 1.-7. třída ZŠ |
Počet přihlášených (2025) | 19 400 uchazečů | 8 000 uchazečů |
Volná místa (2025) | 9 300 míst | 2 500 míst |
Šance na přijetí | cca 48% | cca 31% |
Obsahové rozdíly v matematickém učivu
8letá gymnázia testují učivo základní školy do 5. třídy, což zahrnuje:
-
Základní početní operace do 1000
-
Zlomky a desetinná čísla v základním rozsahu
-
Jednoduché geometrické útvary
-
Základní jednotky a jejich převody
-
Elementární slovní úlohy
6letá gymnázia vyžadují znalost učiva až do 7. třídy, což přidává:
-
Pokročilejší práci se zlomky a procenty
-
Poměry, přímou a nepřímou úměrnost
-
Komplexnější geometrické konstrukce
-
Práci s úhly v trojúhelnících a čtyřúhelnících
-
Výpočty obsahu, obvodu, objemu a povrchu
-
Osovou a středovou souměrnost
Přestože navenek žádné úlohy CERMAT testů nepřekračují rámcový vzdělávací program, pro většinu dětí ZŠ jsou neřešitelné, protože k jejich vyřešení je zapotřebí ještě něco navíc – silné hluboké myšlení. Jen zcela zanedbatelné minimum ZŠ (většinou soukromé) je zaměřeno na trénink hlubokého myšlení a tím na přípravu na přijímačky. (Pro zajímavost – jednou z takto výjimečných škol je Duhovka.)
Konkurence a úspěšnost podle regionů
Celostátní statistiky
Kolik dětí se uchází o místo na víceletém gymnáziu:
-
8letá gymnázia: Na jedno místo připadají průměrně 2,1 uchazeče
-
6letá gymnázia: Na jedno místo připadají průměrně 3,2 uchazeče
Regionální rozdíly
Praha a velká města:
-
Nejnižší úspěšnost je v Praze na 8letá gymnázia: cca 20%
-
Nejvyšší bodové požadavky (některé pražské školy vyžadují 85+ bodů)
-
Největší převis poptávky nad nabídkou
Méně osídlené kraje:
-
Vyšší úspěšnost (Karlovarský, Moravskoslezský kraj: 60%+)
-
Nižší bodové požadavky (některé školy přijímají již od 12 bodů)
Příprava na přijímací zkoušky
Pro 8letá gymnázia (5. třída):
-
Systematické procvičování základních početních operací
-
Důraz na porozumění slovním úlohám
-
Procvičování konstrukčních úloh v geometrii
-
Časová příprava (70 minut na 14 úloh)
Pro 6letá gymnázia (7. třída):
-
Rozšířená příprava zahrnující pokročilejší témata
-
Důkladná znalost poměrů a úměrnosti
-
Komplexní geometrické konstrukce
-
Práce s více náročnými úlohami (16 úloh za 70 minut)
Přípravné kurzy a materiály
Některá gymnázia a soukromé instituce nabízí přípravné kurzy:
-
Délka kurzů: obvykle 8-16 hodin pro každý předmět
-
Formát: kombinace prezenční a online výuky
-
Cena: od 2 400 za kurz
-
Simulace testů: napodobení ostrých zkoušek
Hodnocení a bodové hranice
Průměrné bodové zisky
Podle statistik MŠMT dosahují přijatí uchazeči těchto průměrných výsledků:
-
4letá gymnázia: 78,76 bodů celkem (matematika průměrně 38,61 bodů)
-
Lycea: 67,88 bodů celkem
-
Odborné školy s maturitou: 56,52 bodů celkem
Faktory ovlivňující úspěšnost
Školní část přijímacího řízení:
-
Prospěch na základní škole
-
Účast v olympiádách a soutěžích
-
Další kritéria stanovená školou
Aktuální trendy a změny
Legislativní úpravy
Specifikace požadavků byla v posledních letech upravena s cílem:
-
Snížení rozsahu některých požadavků (např. práce s velkými čísly)
-
Konkretizace požadovaných dovedností
-
Lepší soulad s RVP pro základní vzdělávání
Digitalizace procesu
Systém DIPSy zavedený v posledních letech:
-
Elektronické podávání přihlášek
-
Automatické zpracování výsledků
-
Transparentnější proces přijímacího řízení
Doporučení
Přijímací zkoušky z matematiky na víceletá gymnázia představují vysoce kompetitivní prostředí, kde 6letá gymnázia vykazují ještě vyšší konkurenci než 8letá. Klíčové rozdíly spočívají nejen v rozsahu testovaného učiva, ale především ve složitosti úloh.
Pro uchazeče a jejich rodiny je důležité:
-
Realisticky zhodnotit šance na přijetí (též podle regionu)
-
Zahájit systematickou přípravu s dostatečným předstihem
-
Zvážit alternativní možnosti vzdělávání
-
Nepodceňovat přípravu na školní část přijímacího řízení
Systém by měl směřovat k větší inkluzi a snížení sociálních nerovností při zachování kvality vzdělávání.