Přehled systému přijímacích zkoušek

Přijímací zkoušky na střední školy v České republice jsou organizovány prostřednictvím jednotné přijímací zkoušky (JPZ), kterou provádí Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (CERMAT)

Testy z matematiky jsou povinnou součástí přijímacího řízení do všech maturitních oborů s výjimkou oborů s talentovou zkouškou

 

Struktura a charakteristika testů z matematiky

Základní parametry testů

Přijímací testy z matematiky mají jednotnou strukturu napříč všemi typy gymnázií:

  • Bodové ohodnocení: maximálně 50 bodů

  • Časový limit: 70 minut (dříve 85 minut)

  • Váha v přijímacím řízení: minimálně 60% celkového hodnocení

  • Formát úloh: kombinace otevřených a uzavřených úloh, včetně konstrukčních geometrických úloh

Typy úloh v testech

Matematické testy obsahují různé typy úloh:

  • Otevřené úlohy hodnocené včetně postupu řešení nebo pouze podle výsledku

  • Uzavřené úlohy s výběrem z možností (A/B/C/D/E)

  • Dichotomické úlohy ANO/NE

  • Konstrukční geometrické úlohy

Detailní porovnání 8letých a 6letých gymnázií

Porovnání počtu přihlášených a volných míst na víceletých gymnáziích v roce 2025
Porovnání počtu přihlášených a volných míst na víceletých gymnáziích v roce 2025

Klíčové rozdíly mezi typy víceletých gymnázií

Kritérium 8letá gymnázia 6letá gymnázia
Věk uchazečů cca 11 let cca 13 let
Ročník ZŠ 5. třída 7. třída
Počet úloh 14 úloh 16 úloh
Konstrukční úlohy 1 geometrická úloha (6 bodů) 2 geometrické úlohy (6 bodů)
Rozsah učiva 1.-5. třída ZŠ 1.-7. třída ZŠ
Počet přihlášených (2025) 19 400 uchazečů 8 000 uchazečů
Volná místa (2025) 9 300 míst 2 500 míst
Šance na přijetí cca 48% cca 31%
 

Obsahové rozdíly v matematickém učivu

8letá gymnázia testují učivo základní školy do 5. třídy, což zahrnuje:

  • Základní početní operace do 1000

  • Zlomky a desetinná čísla v základním rozsahu

  • Jednoduché geometrické útvary

  • Základní jednotky a jejich převody

  • Elementární slovní úlohy

6letá gymnázia vyžadují znalost učiva až do 7. třídy, což přidává:

  • Pokročilejší práci se zlomky a procenty

  • Poměry, přímou a nepřímou úměrnost

  • Komplexnější geometrické konstrukce

  • Práci s úhly v trojúhelnících a čtyřúhelnících

  • Výpočty obsahu, obvodu, objemu a povrchu

  • Osovou a středovou souměrnost

 

Přestože navenek žádné úlohy CERMAT testů nepřekračují rámcový vzdělávací program, pro většinu dětí ZŠ jsou neřešitelné, protože k jejich vyřešení je zapotřebí ještě něco navíc – silné hluboké myšlení. Jen zcela zanedbatelné minimum ZŠ (většinou soukromé) je zaměřeno na trénink hlubokého myšlení a tím na přípravu na přijímačky. (Pro zajímavost – jednou z takto výjimečných škol je Duhovka.)


Konkurence a úspěšnost podle regionů

Celostátní statistiky

Kolik dětí se uchází o místo na víceletém gymnáziu:

  • 8letá gymnázia: Na jedno místo připadají průměrně 2,1 uchazeče

  • 6letá gymnázia: Na jedno místo připadají průměrně 3,2 uchazeče

Regionální rozdíly

Praha a velká města:

  • Nejnižší úspěšnost je v Praze na 8letá gymnázia: cca 20% 

  • Nejvyšší bodové požadavky (některé pražské školy vyžadují 85+ bodů)

  • Největší převis poptávky nad nabídkou

Méně osídlené kraje:

  • Vyšší úspěšnost (Karlovarský, Moravskoslezský kraj: 60%+)

  • Nižší bodové požadavky (některé školy přijímají již od 12 bodů)

 

Příprava na přijímací zkoušky

 

Pro 8letá gymnázia (5. třída):

  • Systematické procvičování základních početních operací

  • Důraz na porozumění slovním úlohám

  • Procvičování konstrukčních úloh v geometrii

  • Časová příprava (70 minut na 14 úloh)

Pro 6letá gymnázia (7. třída):

  • Rozšířená příprava zahrnující pokročilejší témata

  • Důkladná znalost poměrů a úměrnosti

  • Komplexní geometrické konstrukce

  • Práce s více náročnými úlohami (16 úloh za 70 minut)

Přípravné kurzy a materiály

Některá gymnázia a soukromé instituce nabízí přípravné kurzy:

  • Délka kurzů: obvykle 8-16 hodin pro každý předmět

  • Formát: kombinace prezenční a online výuky

  • Cena: od 2 400 za kurz

  • Simulace testů: napodobení ostrých zkoušek

 

Hodnocení a bodové hranice

Průměrné bodové zisky

Podle statistik MŠMT dosahují přijatí uchazeči těchto průměrných výsledků:

  • 4letá gymnázia: 78,76 bodů celkem (matematika průměrně 38,61 bodů)

  • Lycea: 67,88 bodů celkem

  • Odborné školy s maturitou: 56,52 bodů celkem


Faktory ovlivňující úspěšnost

Školní část přijímacího řízení:

  • Prospěch na základní škole

  • Účast v olympiádách a soutěžích

  • Další kritéria stanovená školou

Aktuální trendy a změny

Legislativní úpravy

Specifikace požadavků byla v posledních letech upravena s cílem:

  • Snížení rozsahu některých požadavků (např. práce s velkými čísly)

  • Konkretizace požadovaných dovedností

  • Lepší soulad s RVP pro základní vzdělávání

Digitalizace procesu

Systém DIPSy zavedený v posledních letech:

  • Elektronické podávání přihlášek

  • Automatické zpracování výsledků

  • Transparentnější proces přijímacího řízení


Doporučení

Přijímací zkoušky z matematiky na víceletá gymnázia představují vysoce kompetitivní prostředí, kde 6letá gymnázia vykazují ještě vyšší konkurenci než 8letá. Klíčové rozdíly spočívají nejen v rozsahu testovaného učiva, ale především ve složitosti úloh.

Pro uchazeče a jejich rodiny je důležité:

  • Realisticky zhodnotit šance na přijetí (též podle regionu)

  • Zahájit systematickou přípravu s dostatečným předstihem

  • Zvážit alternativní možnosti vzdělávání

  • Nepodceňovat přípravu na školní část přijímacího řízení

Systém by měl směřovat k větší inkluzi a snížení sociálních nerovností při zachování kvality vzdělávání.